Alkua ulkopuoliselle valvonnalle?

Haluan kertoa nyt yhden näkökulman, kuinka ulkoista ja riippumatonta poliisitoiminnan valvontaa voisi alkaa toteuttaa. Asian avaamista on pyytänyt useampi lukija, joten tässä tulee. Ehdotukseni olisi vielä verrattain pieni liike parempaan, mutta jos ajatuksen saisi toimimaan ehdottamallani tavalla, kehkeytyisi jo tajuttoman paljon hyvää poliisin sisällä, mikä taas lisäisi luottamusta kansan keskuudessa. 

Jutellessani pitkään erään rikostutkijan kanssa, joka suoritti blogissani esiin nostamieni keissien esiselvityksen kuulustelut, totesin miehelle sisäisen tutkinnan kulminoituvan paljon hänen persoonaansa ja hänestä pitkälle paistaneeseen jämäkkään eettisyyteen. 

***

Sisäinen ilmiantokanava ja luottamusmiehen toimialan laajentaminen eivät tule koskaan toimimaan. Ylipäätään laitoksen sisällä olevien poliisien keskinäinen ilmiantokanava ei ole kunnollinen tapa ratkaista ongelmaa. Toki ne ovat askelia kohti parempaa, mutta pienenpieniä askelia. Ilmiantoja on aivan pakko saada vastaanottamaan ulkoinen osapuoli, johon poliisit oikeasti luottaisivat. He luottavat, ettei sana leviä missään nimessä eteenpäin. Heidän täytyy voida luottaa, etteivät he ilmoittamalla vääryyksistä tee loppu-urastaan helvettiä. 

Voisin itse lähteä tekemään sellaista hommaa. Toimikoon nyt vaikka tässä kohtaa pienenä kevennyksenä käyttää itseäni esimerkkinä henkilöstä, johon poliisit luottaisivat kuin kiveen. Se on kuitenkin helppoa, koska tiedän moraalini ja lahjomattomuuteni. Minulle hyväveljeys kulminoituu ainoastaan yhteen veljeen, verisukulaiseen. 

Ajatuksena olisi perustaa sisäministeriön alainen ryhmä, jonka ainoat tehtävät olisivat ottaa vastaan poliisien tekemät ilmiannot ja tutkia väittämät. Tämä ryhmä ei paljon resursseja tai rahaa söisi. Ryhmän koko voisi olla aluksi esimerkiksi kolme henkilöä ja sitä voisi tarpeen mukaan kasvattaa. Yksikkö olisi täysin poliisin ulkopuolinen, se ei edes sijaitsisi poliisilaitosten yhteydessä. Ryhmä voisi isommissa tutkinnoissa pyytää virka-apua poliisilta. Jokaisessa käänteessä heidän olisi kuitenkin oltava täysin tietoisia kaikista mahdollisista yhteyksistä ja jääviyksistä. 

Jos välillä ei olisi juttuja tutkittavana, he voisivat kiertää maamme poliisilaitoksilla kuulostelemassa ilmapiiriä ja juttelemassa poliisien kanssa siitä, millaista työpaikalla on olla töissä. Usein kasvotusten puhuttaessa huomaa paremmin jonkin oleva pielessä ja toisaalta viriää helpommin luottamusta, että tuolle ihmiselle voi kertoa mieltä painavasta asiasta. 

Ryhmällä olisi kirjausjärjestelmä, johon kaikki rikosilmoitukset, mahdollinen esitutkinta ja tutkinnan aikaiset tiedot kirjataan. Ohjelmisto toimisi samalla tavalla kuin poliisin Patja-järjestelmä, mutta sillä olisi täysin oma pohjansa. Periaatteessa syyttäjälle lähtevässä pöytäkirjassahan ei tarvitse olla Patja-pohjaista ilmoitusosiota, joten vaikkapa valmis Word-pohja ja erittäin hyvin suojattu tietokone kovalevyineen täyttäisivät ryhmän kirjaustekniset tarpeet. 

Saisin itse valita kaksi henkilöä työtovereikseni. Valitsisin todennäköisesti entisiä poliiseja, joihin voisin luottaa täysin. Ensimmäinenkin väärä yhteys tai väärinkäyttö – ulos ryhmästä. Jutuissa toimisi tutkinnanjohtajana erikoissyyttäjä, jota tietysti osaisin itse myös valvoa – ja päin vastoin. 

Työn onnistuminen perustuisi luottamukseen ja täydelliseen puolueettomuuteen. Kansalaisten silmissä luottamusta herättäisi, jos ryhmä tiedottaisi mediassa kaikista rikoksiksi todetuista jutuista. Tieto ryhmän julkisesta luonteesta saisi myös aikaan lisäestettä poliiseille, jotka ovat tottuneet toimimaan vastoin lakia.

Miksi minä voisin olla ryhmän kasaaja (en halua mitään johtaja-titteliä edes ajatella)?

– En kumartele ketään

– Olen sanani mittainen mies, jolle oikeustaju, moraali, toisen kunnioittaminen ja tasa-arvo ovat erittäin tärkeitä asioita

– Minua on mahdotonta lahjoa, minulla ei ole hintaa

– Olen vastuuntuntoinen työntekijä, jolle tällainen työpaikka olisi unelma

– Minulle merkitsee äärimmäisen paljon, että poliisin työntekijöillä on mahdollisimman hyvä olla töissä. Välittäisin oikeasti vastaavista tilanteista, joihin itse aikanaan jouduin

– En muodosta ennakkoluuloja, mielipiteitä tai ajatuksia, ellen ole asiasta täysin varma

– Tahtoisin ryhmän maineen pysyvän parhaana mahdollisena, mikä vaatisi ryhmältä täysin riippumatonta toimintaa korruption ja vaikuttamisen ulkopuolella

– Kohtelen jokaista poliisia tasa-arvoisesti virkaan katsomatta

– Tekisin työtä sydämellä ja oikeustajuni mukaisesti poliisin eettistä valaa noudattaen

– Minulle on tärkeää poliisin maine, kansan mahdollisimman aito ja terve luottamus poliisiin

Jos en olisi itse ryhmän kasaaja, täytyisi siihen löytää henkilö, jolla olisi TIEDETYSTI suunnilleen samat ominaisuudet. Missään nimessä ei riittäisi uskottavasti tai luultavasti samat ominaisuudet. Ryhmän toimivuuden ja riippumattomuuden kannalta olisi äärimmäisen tärkeää, millaisia ryhmän työntekijät olisivat ihmisinä.

Tässä nyt pieniä lähtökohtia ja esimerkkejä, millä poliisi voisi lähteä alkuun ennen kuin alettaisiin rakentaa kunnon valvontayksikköä, johon kansalaiset voisivat ilmoittaa poliisin toiminnasta. Ryhmän koko, noin kolme henkilötyövuotta, olisi toki hyvin vähän, mutta perustaminen ja toimivaksi saaminen olisi yksinkertaista. Ei tarvitsisi kuin tilat, tietokoneet ja kolme ehdottoman luotettavaa henkilöä, joille esitutkinta ja lainsäädäntö on tuttua. Kyseeseen voisivat tulla myös esimerkiksi entiset Tullin tai Rajavartiolaitoksen työntekijät. 

Näin aluksi ehdotan tätä. Miltä kuulostaa? Saa (ja pitää) antaa suoraa palautetta.

Edit lukijan äärimmäisen hyvä kommentti tähän asiaan:

Tämä voitaisiin perustaa Eduskunnan Oikeusasiamiehen toimiston yhteyteen. Luontevaa se olisi siinäkin mielessä, että EOA:lla on ehdoton ja rajaamaton oikeus saada tietoja kaikkien viranomaisten kaikista asiakirjoista: Perustuslaki: 111 §: ”Oikeuskanslerilla ja oikeusasiamiehellä on oikeus saada viranomaisilta ja muilta julkista tehtävää hoitavilta laillisuusvalvontaansa varten tarvitsemansa tiedot.” Tällaista oikeutta ei ole millään muulla viranomaisella ja kun EOA jo muutenkin hoitaa laillisuusvalvontaa, tämän konttorin perustaminen sinne toisi sekä maantieteellisen että organisatorisen etäisyyden, jota ajat takaa.

Julkaissut poliisirikokset

Olen 39 vuotias mies Helsingistä. Tosiaan entinen poliisi kuten etusivulla kerron. Nykyään teen musiikkia ja yritän elää mahdollisimman hyvää elämää masennuksen kanssa joka aikanaan laukesi poliisina.

13 vastausta artikkeliin “Alkua ulkopuoliselle valvonnalle?

    1. Sellaiseen tietysti ei kukaan ole valmistautunut ja toivottavasti ei sellaista tässä maassa tarvitsisi edes miettiä. Jos poliisirikosten tutkinnassa alettaisiin tutkijoita kiristämään, oltaisiin aika pahassa tilanteessa jo kokonaisuudessaan. Itse en pelkää oman turvallisuuteni puolesta, mutta kaikilla meillä on läheisiä. Sellainen touhu taitaa kuitenkin olla ihan muunlaisen rikollisuuden parissa.

      Yt Joakim

      Tykkää

  1. Hyvä idea. Mutta entäs ne tapaukset joissa muu virkamies kuin poliisi on syyllistynyt rikokseen? Esitutkintaa ei saa millään käyntiin, esiselvitys on selvästi puolueellinen ja hyvin lyhyt. Syyttäjälle asian vieminen vaatii jo vähintään juristin ja sekään ei ole varmaa…

    Tykkää

  2. Siis aikuisten oikeestikko oikeusasiamies mukaan? Oikeusasiamies on ainakin tätä nykyä olemassa vain peitelläkseen virkakunnan rötöksiä. Samoin oikeuskansleri.

    Tykkää

  3. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/poliisihallitus-ja-ymparistorikoksien-peittely-selvissa-asioissa/
    https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/missa-on-eduskunnan-oikeusasiamies-ja-laillisuuden-valvonta/
    Poliisihallitus, sisäministeri, valtakunnansyyttäjän virasto ja oikeusasiamies eivät tutki omiensa rikoksia kuten poliisin.
    Em. paikoissa vastataan muuhun kuin mistä rikosilmoituksen tekee tai vastataan vanhentuneisiin asioihin, eikä rikosilmoituksia kirjata rikosilmoitusjärjestelmiin, vaan ne muuttuvat kansalaiskirjeiksi.

    Tykkää

  4. Tää sun blogi ja tvitteri ja facebook on aivan kaatumispisteessä.
    Kohta tulee juttu, ihan kohta, siis ihan just kohta tai siis ihan just kohta pian tukee kova juttu….ja koskahan se tai ne tulee ?
    Suoraan sanottuna aivan paskaa, kuka tähän hölynpölyyn uskoo ?
    Täytyy olla todellinen foliohattu.

    Ja heitä nyt vastaukseksi vielä että, kohta tulee kova juttu….jos nyt uskallat edes tän julkaista.

    Tykkää

    1. Kyllä on ihan kaikkea muuta kuin kaatumispisteessä. Ihmiset ovat heränneet todella hyvin todellisuuteen ja blogin sanomaan. Twitterissä yksittäisillä twiiteillä on kymmeniä tuhansia lukukertoja ja kaikki kasvaa kokoajan. Se on todella kaukana kaatumispisteestä. Olet hieman nyt jämähtänyt yhteen ainoaan blogista kertovaan juttuun. Se ei mitenkään muuta blogia ja sen asioita muutoin, kun tuo asialle vielä lisää näkyvyyttä. Kokoajan tulee uutisointia, joka jollain tavoin liittyy blogiin. Se yksi blogista kertova juttu on vain yksi muiden joukossa. Aina syy miksi siitä ylipäätään olen kirjoittanut, on se että en anna medioille mitään haastatteluja ennen sitä.

      Miksi tällaista ei uskaltaisi julkaista? Meinaatko, että nyt teet jymypaljastuksen, kun toteat että kaikki kaatuu kun yhden yksittäisen jutun julkaisu on monista erittäin hyvistä syistä viivästynyt? En julkaise näitä samoja kitinöitä siksi, että viesteissä ei ole mitään järkevää sisältöä. Blogia ei todellakaan tarvitse seurata, suosittelen pitämään taukoa ja palaamaan takaisin jutun tultua, jos se on ainoa asia mikä blogissa kiinnostaa.

      YT Joakim

      Tykkää

    2. Kyllä on ihan kaikkea muuta kuin kaatumispisteessä. Ihmiset ovat heränneet todella hyvin todellisuuteen ja blogin sanomaan. Twitterissä yksittäisillä twiiteillä on kymmeniä tuhansia lukukertoja ja kaikki kasvaa kokoajan. Se on todella kaukana kaatumispisteestä. Olet hieman nyt jämähtänyt yhteen ainoaan blogista kertovaan juttuun. Se ei mitenkään muuta blogia ja sen asioita muutoin, kun tuo asialle vielä lisää näkyvyyttä. Kokoajan tulee uutisointia, joka jollain tavoin liittyy blogiin. Se yksi blogista kertova juttu on vain yksi muiden joukossa. Aina syy miksi siitä ylipäätään olen kirjoittanut, on se että en anna medioille mitään haastatteluja ennen sitä.

      Miksi tällaista ei uskaltaisi julkaista? Meinaatko, että nyt teet jymypaljastuksen, kun toteat että kaikki kaatuu kun yhden yksittäisen jutun julkaisu on monista erittäin hyvistä syistä viivästynyt? En julkaise näitä samoja kitinöitä siksi, että viesteissä ei ole mitään järkevää sisältöä. Blogia ei todellakaan tarvitse seurata, suosittelen pitämään taukoa ja palaamaan takaisin jutun tultua, jos se on ainoa asia mikä blogissa kiinnostaa.

      Tykkää

  5. Poliisihallitus ja ympäristörikoksien peittely selvissä asioissa. Virkamiesten vastuuttomuus ympäristörikoksissa: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/virkamiesten-vastuuttomuus-ymparistorikoksissa/

    Suomessa ei ympäristörikoksia tutkita ja tilastotkin kertovat karua kieltä. Miksi louhintaräjähteisiin liittyvät lain vastaisuus ja ympäristörikoksista tehdyt tutkimusvaatimukset katoavat tutkimattomina. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/virkamiesten-vastuuttomuus-ymparistorikoksissa/

    Miksei ympäristörikoksia tutkita? Herää kysymys, voiko poliisi tarkistaa oman valvonnan laiminlyönnin? Miksi sen on annettu jatkua, vaikka räjähteiden luovutusvaiheessa pitää olla lupa Tukesilta ja poliisilla on valvontavastuu laissa ja asetuksissa. Louhintaräjähteet on myös raakaa bisnestä ja täysin villiä ja valvomatonta.

    EI toki tarvitse ihmetellä, kun ympäristörikoksista ei tutkita. Poliisihallituksen virkamies tietää kuitenkin: ”Ympäristörikokset ovat Suomessa liki yhtä tuottoisia kuin huumekauppa”,  ”Tässä pyörivät isot rahat” ja ”Ympäristörikoksilla saatu laiton taloudellinen hyöty lähentelee huumebisneksellä saatuja tuottoja, kertoo Poliisihallitus”.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ymparistorikokset-ovat-suomessa-liki-yhta-tuottoisia-kuin-huumekauppa-tassa-pyorivat-isot-rahat/7502308

    https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/2811509

    https://yle.fi/uutiset/3-6410035

    Linkistä käy esille: ”Poliisitarkastaja Arto Hankilanoja Poliisihallituksesta kertoo, että Suomessa huumebisneksellä saadaan arviolta 100 miljoonan euron rikoshyöty vuodessa.”

    ”Ympäristörikokset ovat vaikeasti paljastettavissa, niiden esitutkinta on työläs, se vaatii erityisosaamista ja välineistöä, Hankilanoja kertoo vaikeuksista.” Räjähdystoiminnalla aiheutetut tuhannet vakavat henkeen ja omaisuuteen kohdistuvat ympäristörikokset olisi HELPPO tutkia, mutta ne jätetään tutkimatta, koska Tukesin ja poliisi ovat lyöneet valvonnan laimin. Rikosilmoituksia ei kirjata ja poliisihallitus muuttaa ne kansalaiskirjeiksi. Tilastoissa ne eivät siis näy missään.

    Kotini pihapiirissä toimi täysin laittomin keinoin kivilouhimo. Alue tuhottiin kuin sota-tanner, kun asutulla alueella käytettiin tuhansia räjähdekiloja vastoin lain vaatimuksia. Poliisi kävi ”tutkimassa”, että alueella käytettiin muka vain muutamia yksittäisiä kiloja räjähdettä. Sama Arto Hankilanoja kuin em. linkeissä ei tutkinut tehtyämme rikosilmoitusta, joka makasi yli neljä vuotta hänen käsissään, vaikka koko ajan rikollisella keinoilla louhittua kiveä myytiin vuosikymmeniä. Ympäristörikosta peitellään pihapiirissämme, edelleen alue on vaarallinen ja turvaton, koska maisemointi on käynyt mahdottomaksi. Viranomaisvaltonta ei toimi, koska toinen toisensa jälkeen peittelevät edellisen tekemisiä laittomuuksiin saakka. Tapauksessamme tutkimatta makaa edelleen kaavaväärennös, kun kaupunki väärensi osayleiskaavaan KHO:n päätöksen jälkeen louhosalueen kaavattomaksi. Kaupunki ei saanut aluetta kaavaan EO-alueeksi. Tässä malliesimerkki siitä, mitä oikeusvaltio Suomessa voidaan tehdä vastoin KHO:n päätöstä: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/229985-paatoksien-vaara-soveltaminen/

    RIKOSILMOITUKSET katoavat tutkimatta, vaikka poliisille kuuluu valvoa muun muassa räjähteiden käyttöä ja luovutusta.

    https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/missa-on-eduskunnan-oikeusasiamies-ja-laillisuuden-valvonta/

    Missä on Eduskunnan oikeusasiamies ja laillisuuden valvonta? | Uusi Suomi Puheenvuoro

    https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/virkamiehet-ja-piilokorruptio/

    Virkamiehet ja piilokorruptio | Uusi Suomi Puheenvuoro

    https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/eiko-lainsaatajan-tahto-ole-etta-julkisessa-toiminnassa-noudatetaan-lakia/

    Eikö lainsäätäjän tahto ole, että julkisessa toiminnassa noudatetaan lakia? | Uusi Suomi Puheenvuoro

    http://www.kotinet.com/veikko.tenkula/kuvia.html

    Tykkää

  6. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sanna50/virkamiehet-ja-piilokorruptio/

    Valitettavasti tämä on totta ja sadat ihmiset ovat joutuneet tähän tilanteeseen, että rikosilmoituksia ei kirjata tai muuttuvat kanteluiksi tai kansalaiskirjeeksi.
    Miksi louhintaräjähteisiin liittyvät lain vastaisuus ja ympäristörikoksista tehdyt tutkimusvaatimukset katoavat tutkimattomina. Viranomaisten virkarikosten ja esteellisyyden vuoksi epäilyjä ei kirjata eikä tutkita. Miksi rikosilmoitukset muuttuvat kanteluiksi tai kansalaiskirjeiksi?

    MOT- ohjelmassa käsiteltiin laittomia räjähdekuljetuksia. MOT-ohjelmassa tuli esille myös selvät lain vastaisuudet niin Tukesin kuin poliisihallituksenkin. Samoin tuotiin esille, kuinka räjähteitä joutuu rikollisiin käsiin. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/19/rajahteet-harhateilla-kasikirjoitus

    JOKAINEN RÄJÄHDE KILO ON PYSTYTTÄVÄ JÄLJITTÄÄN! Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2014/28/EU, ja siviilikäyttöön tarkoitettujen räjähdystarvikkeiden tunnistamista ja jäljitettävyyttä koskevan järjestelmän perustamisesta neuvoston direktiivin 93/15/ETY nojalla annetun direktiivin 2008/43/EY muuttamisesta annetussa komission direktiivissä 2012/4/EU säädetyt vaatimukset.
    Vuonna 2012 tuli voimaan räjähteiden merkintädirektiivi, joka vaikuttaa lainsäädäntöön myös Suomessa. Direktiivi velvoittaa, että jokainen räjähde merkitään yksilöllisellä tunnisteella ja että räjähdeiden käytölle ja hallussapidolle luodaan tiukka seurantajärjestelmä.

    Louhintaräjähteitä varastetaan myös huomattavat määrät vuosittain. Oli järkyttävää katsoa viime vuoden puolella MOT-ohjelma, kun poliisihallituksen mies antoi aivan perätöntä tietoa. MOT-ohjelmassa tuli esille myös selvät lain vastaisuudet niin Tukesin kuin poliisihallituksenkin. Lainaus MOT-ohjelmasta: ”Entä jos häviäisi vaikka 10 000 kiloa sitä dynamiittia enkä ilmoittaisi asiasta mihinkään, niin olisiko se rangaistava teko?”
    Poliisihallituksen mies: ”No se ei ole sen enempää kuin 100 kilonkaan ilmoittamatta jättäminen”.
    Miten näin väärän tiedon antaminen on mahdollista poliisihallituksen vastuuvirkamieheltä, koska jokainen räjähdekilo on pystyttävä jäljittämään ja tämän tietää varmasti ko. virka miehetkin.

    Lisäksi laki 390/2005 ja asetus edellyttää tiukkaa kirjanpitoa!

    Lain säädäntö 390/2005 ja asetukset edellyttää räjähteiden kirjanpitoa
    VNA-räjähteiden valmistuksen ja varastoinnin valvonnasta 819/2015
    66 §
    Räjähdealan yrityksen kirjanpito Räjähdealan yrityksen on pidettävä räjähteistä kirjaa, josta on käytävä ilmi ainakin:
    1) saapuneet räjähteet ja niiden lähettäjien nimet;
    2) lähetetyt räjähteet ja niiden vastaanottajien nimet sekä siirtotodistusten numerot;
    3) varastossa olevat räjähteet; sekä
    4) omassa toiminnassa käytetyt räjähteet.
    Kirjanpito on säilytettävä vähintään viisi vuotta sen kalenterivuoden päättymisestä, jona siirto tapahtui. Jota viranomaisten on valvottava ja jokainen räjähdekilo, käyttö ym. Tiedosto on tarvittaessa esitettävä valvontaviranomaiselle.(Tukes ja poliisille).

    MOT- ohjelmassa kävi esille myös: ”Tarkoitatko että siellä näitten huolien takana voi olla se, että samalla selviää leväperäinen varastointi?” Vastauksen antoi Janne Hokkanen: ”Juuri näin.”

    MOT-ohjelmassa poliisihallituksen mies toi esille: ”Niillä maksetaan ehkä huumeita, kuitataan velkoja” lisäten vielä: ”Poliisi löytää säännöllisesti dynamiittia esim. huumeiden käyttäjiltä ja ammattirikollisilta.”

    Pari näyttöä: Asukkaat ottavat yhteyttä Tukesiin: ”Soitin Tukesiin kysyäkseni, onko louhija meidän tapauksessa laittanut lupa-asiat vireille. Sain vastauksen: ”Ei kuulu meille vaan poliisille”.”

    Asukkaan yhteydenotto: ”Tukesista ehdotettiin yhteydenottoa aluehallintovirastoon, sieltä poliisiin ja sieltä ELY-keskukseen. ELY-keskuksesta soitti lopulta lakimies, joka sanoi suoraan, ettei oikein osaa sanoa asiasta mitään. Hän kysyi, että eikös tämä asia kuulu kunnan ympäristötarkastajalle ja ehdotti, että jospa ottaisin yhteyttä häneen. Kaikki asiaan liittyvät viisi viranomaista siis siirsivät asiaa toisilleen, kunnes koko kierros oli käyty, eikä kukaan edelleenkään ollut ottanut kantaa itse ongelmaan.”

    Kertaräjähdemäärät ovat 10 000 kilosta ylöspäin asutuksen vieressä. Lainsäädäntö ei anna mahdollisuutta ko. paukkuja edes käyttää, mutta valvontaviranomainen ei tiedä kenelle asia kuuluu. Missä on Tukesin vastuu ja mitä teemme eduskunnan säätämillä lailla, kun valvojakaan ei noudata niitä! Tukesille kuuluu Räjähteiden valmistuksen ja varastoinnin luvanvaraisuus.
    Räjähteiden valmistusta ja varastointia saa harjoittaa vain Turvallisuus- ja kemikaaliviraston luvalla. Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) nojalla ja eri asetuksilla.

    Vaasan yliopiston tekemässä korruptiotutkimuksessa huomioidaan talovaurioiden tutkimiseen palkattujen konsulttien eturistiriidat. Jos konsultti saa palkan raportin kohteelta, puhuuko hän totta raportissaan?http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-740-8.pdf Konsulttien käyttö julkisessa hallinnassa. ”konsulttien kytkökset””… Poliisia ei saa tutkimaan talovaurioita vaan konsultti firma Räjähdetehtaanomistama [yritys] antaa poliisille lausunnon ja poliisi tekee tutkimattajättämispäätöksen. Sivu 47- 48

    Miksi valtavat räjäytystyömaat saavat toimia ilman lain velvoitteita ja vastoin MRL kaavamääräyksiä ja lakia 390/2005 20 § ?

    Tykkää

  7. Olin itse poliisina 35 vuotta ja viimeiset 15 vuotta rikostutkijana ylikonstaapelin vakanssilla. Jouduin itse silmätysten näkemään omien esimiesteni laiminlyönnit ja vääristelyt räjähdysainelainsäädännön valvonnassa ja ympäristörikoksissa yleensä. Rikosilmoituksessa olen tuonut esille sisäasianministeriölle, että tunnen suurta häpeää esimiesteni puolesta, jotka avustavat todella törkeissä vaarantamisrikoksissa välittämättä kansalaisten hengestä ja omaisuudesta.
      
    Oulaisissa 27.01. 2010      Evp Ylikonstaapeli Veikko Tenkula

    Tutustukaa US blogit Sanna Tenkulan kirjoituksiin mistä käy esille mm. kuinka KHO.n kaava päätös väärennettiin kaupungin sivuille ja poliisi ei käynnistä tutkimuksia selvässä rikoksessa.

    Tykkää

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus